3e jaars belofte Arthur Geens staat aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk in zijn wielercarrière. Na een turbulente periode maakt de jonge renner uit Sint-Job de onverwachte overstap naar het gerenommeerde Shifting Gears-Strategica. Tegelijkertijd bouwt hij aan zijn maatschappelijke toekomst als verkoper in de Specialized store in Antwerpen. Een combinatie die ontzettend veel energie vraagt, maar die hem ook minder mentale druk oplevert. Geens debuteert komend weekend in Wachtebeke.


Onvermijdelijke overstap
Tot voor kort verdedigde Geens met overtuiging de kleuren van Cyclis-Van den Plas, waar hij ploegaat was van Tom Meeusen. Hoewel hij de sfeer in die groep altijd enorm heeft gewaardeerd, zorgde zijn professionele loopbaan plots voor een onverwacht conflict. Geens ging aan de slag bij de Specialized-winkel in Antwerpen, terwijl Cyclis wordt gesponsord door fietsenmerk Ridley. Geens werd geacht op een Ridley te rijden, terwijl zijn nieuwe werkgever hem logischerwijs als uithangbord op een Specialized wilde zien. “Ik heb toen tegen mezelf gezegd dat ik desnoods alleen nog wat kermiskoersen zou rijden in een neutrale, zwarte uitrusting”, legt Geens uit over die lastige periode.
Precies op dat moment kwam er een reddingsboei vanuit zijn eigen werkomgeving. Hakim Verbeure, de eigenaar van de Specialized-winkels in Brugge en Antwerpen en tevens de drijvende kracht achter het bekende wielerteam Shifting Gears-Strategica, bood hem vrijwel direct een plek aan. “Hakim zei: kom dan gewoon bij ons rijden”, vertelt Geens. De overstap was snel in kannen en kruiken, waardoor de renner zijn sportieve ambities naadloos kon koppelen aan zijn professionele verplichtingen in de fietsenwinkel.
Bij Shifting Gears komt Geens absoluut niet zomaar in een ploeg terecht. Het team staat bijzonder hoog aangeschreven in het Elite 2-circuit en domineert vaak de wedstrijden. Voor de jonge belofte voelt het als een eer. “Het is voor mij een hele grote stap vooruit. Ik had werkelijk nooit verwacht dat ik ooit naar Shifting Gears zou kunnen gaan”, klinkt het vol bewondering. “Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het zal zijn. Ik hoop oprecht dat ze mij de kans geven om mij te bewijzen in deze ontzettend sterke groep.”


Wachtebeke
De combinatie van een voltijdse job in de verkoop en competitiewielrennen op hoog niveau eist een ijzeren discipline. Geens laat niets aan het toeval over en haalt letterlijk alles uit de kast om zijn conditie op het gewenste peil te houden. “Ik sta nu standaard om 5 uur op om ’s morgens voor het werk te kunnen trainen”, zegt hij. “Zo heb ik altijd een training afgewerkt voor mijn uren. Ook ik koers om te winnen. Anders doe je het allemaal niet. Je moet er veel voor over hebben.”
Zijn uitputtende planning moet zorgen dat hij er meteen staat in zijn debuut voor zijn nieuwe ploeg in de wedstrijd in Wachtebeke. Hoewel hij de druk bewust afhoudt, blijft de winnaarsmentaliteit onmiskenbaar sluimeren. “Ik ga voorlopig zonder al te grote verwachtingen starten, maar ik hoop natuurlijk nog altijd die grote vis te vangen. Ik train urenlang omdat ik nog steeds het doel heb om een koers te winnen”, benadrukt hij nog eens. “Ik ga in ieder geval proberen er iets moois van te maken bij de ploeg.”
Toch ziet Geens zichzelf bij Shifting Gears niet louter als vrije man. Hij kent zijn eigen kwaliteiten en wil vooral van goudwaarde zijn voor zijn nieuwe ploegmakkers. “Ik wil die gasten zoveel mogelijk ondersteunen. Ik hoop dat ik de jongens iets kan bijbrengen en hen kan helpen om koersen te winnen. In de groep ben ik heel behulpzaam. Als ze mij iets vragen, zal ik er direct staan. Dat is echt mijn sterke punt. Ik stel me graag ten dienste van de ploeg. En wie weet kom ik dan ooit zelf in de situatie om zelf te winnen.”


Gezonde balans
Waar veel jonge renners krampachtig blijven vasthouden aan de droom om beroepsrenner te worden, toont Geens zich in dit stadium van zijn leven bijzonder nuchter. Hij is momenteel 3e jaars belofte en beseft goed hoe de kaarten liggen. “Elke renner droomt van een profcontract. Als je als coureur niet de ambitie hebt om prof te worden, dan was je er vermoedelijk nooit aan begonnen”, redeneert hij. “Maar ik ben realistisch genoeg om te zeggen dat dat niet zal gebeuren. Dat zou me eerlijk gezegd ook niet zoveel uitmaken.”
Dat inzicht heeft hem paradoxaal genoeg rust gebracht. De job bij Specialized zorgt voor de nodige structuur, waardoor het wielrennen nu een compleet andere invulling krijgt. “De afgelopen 2 jaar heb ik vol voor de koers geleefd. Nu zie ik het als plezier. Dat brengt me eigenlijk al wat stappen vooruit. Als je alleen maar een doel hebt in het koersen en jezelf constant druk oplegt, voelt dat niet goed. Deze combinatie is nu gewoon heel plezant.”
Toch zijn er de nodige groeipijnen. Geens moest recentelijk letterlijk zijn fysieke grenzen aftasten en liep daarbij al eens stevig tegen de muur. “Ik moet nog altijd een beetje zoeken, want ik ben mezelf ook al tegengekomenen”, geeft hij eerlijk toe. “Door zo vroeg op te staan en extra te trainen, was het onlangs gewoon te veel. In mijn thuiskoers in ‘s-Gravenwezel wilde ik vol voor de winst gaan, maar ik ben er volledig onderdoor gegaan en kreeg zelfs buikgriep. Je lichaam moet wennen. Het blijft een zoektocht, maar ik heb er ontzettend veel zin in.”
